Exkursion

NÖRDVARNING
Idag åkte vi på klassutflykt till västra götaland. Ack så trevligt. Fyllde två bussar som lämnade Humanisten 09.05 (tydligen var de inte så hårda som de lovat) Bussen tog oss först efter 1,5 timmes resa till Gökhemskyrka - En medeltida kyrka byggd runt 1100-1200 talet med fina takmålningar och lite spännande historia.
Sedan begav vi oss vidare till Varnhem Klosterkyrka där vi fick guidad tur i Varnhems klosterruiner och av kyrkan, där Birger Jarl ligger begravd. Detta är kyrkan och klostret där Arn lever som ung och blir munk. Så vi lekte lite Arn också! Men det va coolt. Jag gillade ruinerna, jag gillade känslan.. gillar tanken på att just i denna kyrka har det varit verksamhet nu i nästan 1000 år. Det e ganska coolt. och även om en del är obyggt på 1600 talet, så är det fortfarande mycket som är medeltid liksom. Det e så coolt.
och kyrkan e sjukt snygg måste jag säga
Kan tänka mig att åka dit och titta igen och insupa historien lite i lugn och ro. Men å andra sidan, kan man göra det i bättre sällskap än med andra Historienördar? haha


takmålningar i Gökhems kyrka

Jannike och Elli som vägrade stå still...

Varnhems kyrkan, och några Ruiner. Den e faktiskt sjukt cool!


Vid varnhem har man även hittat Kristen aktivitet från typ 800-900 talet. Alltså fanns det kristna i Sverige tidigare än vad man först trodde.

Nåväl. Efter utflykten så var vi några från klassen som kände att nä nu får vi lära känna varandra lite, så vi var ett gäng som stack iväg och tog en Öl, och det blev sjukt nice. Grymt härlig stämmning trots att vi typ inte kände varandra. Skönt att veta att det finns lite fler människor att prata med i klassen, och att man kan ta för sig lite, folk är inte farliga! :)

Godnatt. Imon ska jag försöka kolla in bokmässan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0