En kort historie lektion!

Råplugg hemma hos Jannike idag...
Gick bra stundvis, ibland ville jag bara dra filten över huvudet och sova... Men det gick ganska bra också. Hittade många kopplingar...
Som att under slutet av 1700-talet/början på 1800 så började konservatismen breda ut sig mer och mer i europa, förutom i england där industrierna tidigt hade växt fram och man redan hade fått en del kaptitalistiskt tänkande och var därför inte så intreserade av vad konservatismen hade att säga. Dessutom så växte englands världsmakt både till havs och till land. Man förenklade erövringarna av franska kolonier genom att uppmuntra preussens krig mot frankrike, detta gjorde att fransmännen var tvungna att kriga på två ställen samtidigt och deras trupper försvagades. Dessutom genom indusrialiseringen så hade ångfartyg uppkommit, vilket gjorde att man kunde ta sig till södra afrika på bara 3 veckor istället för 3 månader. detta underlättade också väldigt mycket...

Ja ni ser. Det är såhär jag ska tänka hela tiden när jag pluggar. Här har jag fått in olika "ismer", industriella revolutionen och lite imperalism... mycket kvar. amerika, indien, kina, japan, sverige, norden, 1världskriget...
men nu kör vi.
Imorgon är det fullt ös igen. Wiho!

Idag var det även Spexrep, vilket var skönt att få leka lite efter allt pluggande. och det blev bra idag. Min scen med Anton och Jonas blev riktigt bra idag. Idag har vi fått till den på riktigt. Nu ska bara timingen in så att det klaffar rätt liksom. men den scenen kommer bli så himla bra! Skitnöjd. och det är så roligt att jobba med Anton och Jonas. Shit vilka killar liksom! Sen blev det kärlek efteråt. Stod utanför studs i typ 40 min och bara pratade. Jättemysigt. Sen att jag missade på tiden helt och missade min buss är en annan historia.
Fina är de i alla fall de där spexarna.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen
So get used to it!
:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0