Boktips!!!!

Jag har precis läst ut en av de mest spännande böckerna jag läst på väldigt länge.
Den har varit min "åka buss bok" som jag läser till och från stan när jag åker buss...

Påven Johanna

skriven av Donna Woolfolk Cross



En helt fantastisk bok om lilla Johanna som föds i en liten by i Frankerriket på 800-talet. med en strikt prästfar som har sin traditionella syn på kvinnor på den här tiden... värdelösa, mindre inteligenta, mindre värda. Men Johanna är trotsig och utbildar sig i smyg med hjälp av sin äldre bror... sen får man följa Johannas livshistoria. som utklädd munk som tar henne hela vägen till den heliga stade Rom och in i hans helighet påvens tjänst. Och det är otroligt spännande!

Historien blir dessutom ännu mer givande när man nu förstår vad mycket av det man läser om är. att ha gått igenom medeltiden och veta vilka människorna är, vilka händelser som händer med mera. och när författaren kan argumentera för att det inte är omöjligt att historien om Johanna är sann. Det går inte att bevisa överdrivet mycket, men där finns kopplingar som kan bevisa det. Otroligt spännande! Och välskriven!
Gillar, gillar verkligen!!!!
Så läs den! :)

Älskar dessutom citatet

"... Ändå svällde hjärtat av upphetsning var gång hon såg honom. Sanna mina ord, tänkte hon, Den här kvinnokroppen är en förädare. Med en kraftansträngning koncentrerade hon sig på dagens arbete och alla plikter som väntade henne..."

På något sätt är bilden så sann. Ni får välja att tolka det hur ni vill!!! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0