trött

Det är allt som egentligen kan beskriva denna dagen.
Sov inte så mycket i natt.
Så tänkte ta igen lite av det ikväll genom att lägga mig väldigt i tid!
Men först...
Såg film med Jonathan idag.
Battle in Seattle
Handlar om demostrationsaktionerna i Seattle 1999 mot WTO (world trade organisation) och hur det hanterades.
En historia som väcker otroligt många känslor inom mig. Och absolut inga glada känslor.
Jag blir så förbannat arg på WTO som inte bryr sig om människor i världen, som inte bryr sig om liv utan bara ser till inkomster och vinster. Som låter barn jobba och människor i U-länderna jobba för inga löner alls. Bara för att tjäna på det.
Jag bli så arg på anarkister. Som skiter i lagen, som skiter i allt. Som demosterar och slåss bara för att de får en möjlighet att göra det. Som förstör för de fredliga Icke-vålds demostranterna genom sitt beteende. Som retar upp polisen och gör de tvingade att gå in brutalt.
Jag blir arg på poliser som slår på allt som rör sig bara för att de har fått order att arrestera och förhindra motståndsrörelsen. Som skadar oskyldiga för att de råkar befinna sig på fel plats vid fel tillfälle.
Jag blir faktiskt till och med arg på de "goda" demostranterna som gör att de talare vid det stora mötet som faktiskt har något vettigt att säga inte får sin röst hörd. Blir så arg när läkare utan gränser inte fick säga sitt, och när ingen lyssnade på honom. Det finns saker som retar upp.
Jag är inte för hur WTO hanterar världen. Men jag tror inte att demostationståg och aktioner är rätt sätt att brottas med problemen. Även om det nu gav resultat så kräver det för mycket våld, oskyldiga och förstöring. Jag vet inte hur man ska hantera det, men på något annat sätt. Det måste gå.

Så.. fått avreagera mig lite i alla fall! Men ja, jag är ganska engagerade i vissa frågor. Cultura har gjort sina intryck på mig. Både positiv och negativt. Jag är mer medveten om hur det ser ut i världen. Men har också fått en inblick i demostations sidan, och jag gillar inte den. Tyvärr. Ibland, till viss del. men grejen är att det går typ inte att göra en "icke-vålds demostration" längre, just för att "hata, polisen och sammhället" alltid dyker upp.

Så ska inte älta det mer. Men handla rättvisemärkt och gör en fredlig insats!
Nu ska jag städa undan lite innan jag går och sover!
imorgon kommer söstra mi och hälsar på hela helgen! Så roligt det ska bli! Saknat henne otroligt mycket!
So!
Good night!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0